CNG staniceJak financovat výstavbu CNG stanice?
 
 

Jak financovat výstavbu CNG stanice?

VW01

CNG zažívá v České republice zlaté časy. Investice do infrastruktury plnících stanic přitahuje v poslední době stále více zájemců a to i firem, které se energetice či plynárenství primárně nevěnují. V této souvislosti se objevují různé formy financování a jednou z nich je i tzv. CNG outsourcing. Co tato službu zahrnuje, pro koho je určena a co vše obnáší? Na tyto i na další otázky odpovídal Václav Holovčák ze společnosti Bonett.

Jak CNG outsourcing funguje a jak zabezpečí úspory?

Vycházíme z faktu, že CNG je jednoznačně levnější palivo než klasická nafta či benzín. Spotřeba zemního plynu v kubíkách je přibližně rovna spotřebě nafty v litrech. Naším cílem je vyhledávat střední a větší vozové parky, kterým nabízíme plný outsourcing v podobě vybudování a provozování CNG infrastruktury na naše náklady. Pokud bych to měl zjednodušit, dokážeme touto formou dodávat našim partnerům CNG jako pohonnou hmotu, přičemž umíme garantovat jasně definovanou úsporu oproti současným nákladům na naftu.

Jaké další výhody kromě ekologických a ekonomických aspektů CNG outsourcing představuje?

Platí, že každá firma má specifické potřeby a jiné výchozí podmínky, proto vždy nejprve provádíme důkladnou vstupní analýzu. Pokud bych uvedl příklad dopravní firmy, která se rozhodne pro přechod na CNG, vyzdvihl bych jednoznačně komfort a bezpečnost plnění, kdy je stanice vybudována ideálně v rámci vlastního areálu. Na první pohled se to nezdá, ale i úspora času nutného k dojezdu na veřejnou CNG stanici se v logisticky náročnějších provozech počítá.

Co byste doporučil firmám, kteří o CNG uvažují, aby začali řešit v prvé řadě? V jaké fázi do projektu většinou vstupujete?

Řadu let jsme lídrem v segmentu budování plnících stanic v České republice i na Slovensku a za tu dobu jsme vybudovali tým, který klienta provede celým procesem od projekce, přes vyřízení stavebního povolení, výstavbu až po servis a dispečink. Ročně projektujeme a následně vyřídíme stavební povolení pro čtyřicet až padesát projektů. Raději máme samozřejmě případy, kdy máme možnost řídit celou akci od počátku, jsme tak schopni zajistit maximální ekonomický a technologický efekt, nicméně jsme schopni i přebírat projekty v pokročilém stádiu vývoje. 

Kdo je Váš ideální zákazník? Autobusový dopravce, logistická firma či obchodní společnost?

V počátcích rozvoje CNG v České republice jsme se zaměřovali na specifický segment, který měl přirozeně největší potenciál pro realizaci úspor, tedy např. Vámi zmíněné autobusové společnosti. V současné době se díky ohromnému rozmachu zemního plynu v dopravě věnujeme celému dopravnímu sektoru. Jsme schopni nabídnout vhodné řešení jakékoli firmě, řekněme ideálně od flotily čítající 5 vozů až do vozového parku s 200 autobusy. Příkladem mohou být obří projekty pro Pražské služby a Dopravní podnik Brno s nejvýkonnější CNG stanicí ve střední Evropě či CNG stanice pro autobusové dopravce v Táboře, Jihlavě, Banské Bystrici, Trnavě a Úpici. Z menších projektů pak jistě stojí za zmínku firemní plničky pro Pekárny Vysoké Mýto, Pekárny Český Krumlov či Sklárny Nové Sedlo. V poslední době jsme také úspěšně zrealizovali pět projektů pro výrobce vozidel - Iveco, 2 projekty ve Volkswagenu a 2 projekty pro Škoda Auto. Jak je patrné, jsme schopni připravit ideální řešení pro široké spektrum zákazníků. Samostatnou kapitolou je pak budování a provozování vlastní sítě veřejných CNG stanic, která je největší v České republice.

S rostoucím počtem uživatelů, roste i poptávky po rychlejší výstavbě veřejných stanic. Kolik jich v současné době připravujete?

Z posledních instalací mohu uvést, že jsme dokončili výstavbu další naší CNG stanice Velké Meziříčí, která je umístěna na adrese K Novému nádraží 1345, 594 01 Velké Meziříčí, u čerpací stanice našeho partnera, dealera Škodovky společnosti Horácké autodružstvo. Do konce roku plánujeme 2 další vlastní stanice v Praze, dále ve Svitavách a Vyškově. Realizací těchto stanic se posílíme pozici největšího provozovatele CNG stanic v ČR. Kromě těchto vlastních investic samozřejmě pracujeme na dalších projektech našich zákazníků. Celkově odhaduji, že na přelomu roku 2014/2015 bude v ČR stát kolem 70 stanic na CNG.

Objevují se i negativní ohlasy uživatelů na nedostatečnou kapacitu některých frekventovaných CNG stanic, nejvíce se v této souvislosti mluví o Brnu. Jaká jsou Vaše doporučení z hlediska technologie a jak se Vaše firma snaží takových problémům předcházet?

Již od počátku osazujeme vlastní stanice poměrně velkým zásobníkem a kompresorem s dostatečnou kapacitou. Nicméně ani nám se na některých stanicích nevyhnul převis poptávky nad nabídkou. Snažíme se proto reagovat na takto rychle rostoucí počet CNG vozidel, a dokončili jsme například posílení výkonu plnicí stanice Olomouc tak, aby zákazníci odjížděli spokojeni a korektně naplněni. Aktuálně můžeme nabídnout až třikrát větší výkon. Po posílení výkonu v Olomouci chystáme i významné posílení některých dalších Bonett stanic tak, aby zákazníci i v těchto lokalitách dostali do svých vozidel více CNG. Konkrétně chystáme trojnásobné posílení v Přerově a v Brandýse nad Labem. Pro nás je služba zákazníkům na prvním místě a v lokalitách, kde máme v blízkosti naší čerpací stanice konkurenční stanici, realizujeme vyšší výtoče. I to je důkaz toho, že zákazníci jsou spokojeni s námi realizovanými technickými řešeními.

Odkazy:

 

Poslední hodnocené stanice

PelhřimovPelhřimov19.9.2017
     
 
Žebrák - D5 EXIT 34 BonettŽebrák - D5 EXIT 34 Bonett8.9.2017
     
 
Ústí nad Labem - PředliceÚstí nad Labem - Předlice4.9.2017
     
 
 
Stanice na spadnutí