CNG stanice5 důvodů proč jezdit na CNG
 
 

5 důvodů proč jezdit na CNG

1. Ušetříte za palivo

  • nejlevnější palivo na trhu (nulová spotřební daň)
  • jezdíte za ekvivalent 1 litru benzínu, což vychází na 1 - 1,30 Kč/km
  • osvobození od silniční daně

2. Pohladíte přírodu

  • do zemního plynu se nepřidávají žádná karcinogenní aditiva
  • spaliny neobsahují oxid siřičitý
  • snížení emisí CO2 o 20 - 25%

3. Pořízení vozu se výrazně neprodraží

  • ceny nových vozů na CNG jsou téměř srovnatelné s běžnými
  • vybrané leasingové společnosti poskytují dokonce slevu
  • návratnost (zejména u firemních flotil) se pohybuje v rozmezí 2 - 3 let

4. Vychutnáte si tichou jízdu

  • plynové agregáty mají tišší chod
  • až o 40% vně vozidel
  • až o 60% uvnitř

5. Tankujete pohodlně

  • síť čerpacích stanic v ČR roste meziročně v desítkách procent
  • díky domácím plnícím stanicím můžete tankovat v pohodlí domova
  • hustá a stále rostoucí síť čerpacích stanic v západní Evropě (Itálie, Německo, Rakousko, apod.)

Víte o dalším důvodu pro CNG? Napište nám!

Další důvody (zaslané našimi čtenáři):

  • Bezpečnost - CNG vozidla jsou bezpečnější než vozidla na LPG nebo na klasické kapalné pohonné látky.
  • CNG je moderní palivo - žádné jiné alternativní palivo nemá na světě přes 16,2 mil. uživatelů. Díky tomu, že je to palivo ekologické a šetří se jím zásoby ropy, má velikou budoucnost.
  • Univerzální pohon - CNG se dá využít v osobní, užitkové, nákladní, komunální dopravě, ale i pro vlaky, lodě, letadla, sekačky na trávu, rolby na úpravu ledu, vysokozdvižné vozíky, tahače, traktory, karavany, ad.

Jaký je rozdíl mezi LPG a CNG?

LPG (liquid petroleum gas - kapalný ropný plyn) je vedlejším produktem při těžbě a zpracování ropy. V nádržích vozidel je v kapalném skupenství, je těžší než vzduch, tedy při případném úniku nedojde k samovolnému odvětrání. Z tohoto důvodu je zakázán vjezd do podzemních garáží. Při jeho spalování jsou produkované emise výrazně nižší než u benzínu či nafty.

Výhody

  • velká síť čerpacích stanic (cca 800) a servisů/přestavců
  • méně nákladná přestavba (20-30 tis. Kč dle typu motoru), hodící se pro benzínové motory i s menším ročním projezdem km
  • úspory cca 40% oproti benzínu
  • možnost umístění nádrže do prostoru rezervy bez omezení zavazadlového prostoru a při zachování původní nádrže

Nevýhody

  • proměnlivá kvalita plynu
  • litrová spotřeba LPG oproti benzínu vyšší
  • ekonomicky vychází pouze při přechodu z benzínových verzí na LPG, přechod z provozování naftové verze na LPG nepřináší úspory
  • není možné produkovat jako obnovitelný zdroj

CNG / BioCNG (compressed natural gas - stlačený zemní plyn či biometan) je zemní plyn či biometan (zemní plyn vyrobený z obnovitelných zdrojů či odpadů) stlačený zpravidla na min 200 bar. V nádržích vozidel je v plynném skupenství, je lehčí než vzduch, tedy při případném úniku dojde k samovolnému odvětrání. Při jeho spalování jsou produkované emise výrazně nižší než u benzínu či nafty a jsou i o desítky procent nižší než u LPG.

Výhody

  • stálá kvalita plynu s ekvivalentem oktanového čísla 130 ovlivňující příznivě tichý chod motoru
  • úspory cca 60% oproti benzínu, 40% oproti naftě
  • nabídka originálně upravených vozů na CNG bez záboru zavazadlového prostoru
  • možnost přechodu nákladní a autobusové dopravy na CNG s výrazným ekonomickým efektem s využitím továrně upravených CNG verzí
  • možnost výroby BioCNG z odpadů (čističky odpadních vod, skládky, kejda) a z obnovitelných zdrojů (kukuřice, tráva)

Nevýhody

  • menší síť čerpacích stanic (cca 45 v roce 2012), je možno eliminovat vlastním plněním (informujte se  u nás o možnosti pronájmu plnícího zařízení)
  • nákladná přestavba cca 40 tis. Kč díky tlakovým lahvím se záborem části zavazadlového prostoru
  • řídká servisní síť
  • vyšší náklady na pořízení továrně upravené CNG verze (o cca 50 tis. Kč pro srovnatelný výkon)
 

Poslední hodnocené stanice

Zruč nad SázavouZruč nad Sázavou6.11.2017
     
 
BřeclavBřeclav22.10.2017
     
 
Havlíčkův BrodHavlíčkův Brod9.10.2017
     
 
 
Stanice na spadnutí